Zellik, 31 oktober 2019 — Fashion is en blijft hot. Dat is nóg maar eens bewezen tijdens de vierde én uitverkochte editie van het netwerkevent Fashion Flows van Young Patterns vorige week. Een mix van werkzoekenden, studenten en net-starters kwam naar MAD in Brussel om er te praten over jobs in de mode- en confectieindustrie.

AFTERMOVIE & FOTOVERSLAG
Bekijk hier de aftermovie incl. een aantal reacties van de bedrijven en publiek.
Bekijk hier het fotoverslag.

MOEIZAME DOORSTROOM NAAR BEDRIJVEN?
Maar hoe komt het dan toch dat de doorstroom van studenten naar de bedrijven zo moeizaam verloopt? Wanneer gaan de bedrijven hun deuren écht open zetten voor de nieuwe generatie? Of sluiten ze liever hun deuren binnenkort? En op welke manier bereiden we de jongeren het best voor op hun eerste sollicitaties, hun eerste werkweken, hun eerste werkervaring, … ?

De vergrijzing is al sinds enkele jaren voelbaar in de sector. Van de 12.000 werknemers in de mode- en confectieindustrie is er maar 4% jonger dan 26 jaar. Een stelling waarmee we Fashion Flows openden vorige week dinsdag en voor heel wat verbazing zorgden. Maar jammer genoeg zijn de feiten er wel. De lege plaatsen worden té weinig ingevuld door nieuwe jonge talenten.

BEGELEIDING IS KEY
Na een avond als Fashion Flows wordt het duidelijk hoe belangrijk het is om studenten & werkzoekenden te begeleiden in hun zoektocht naar werk, een realistisch beeld te schetsen van de sector, te blijven investeren in extra opleidingen en stagemogelijkheden én ook de bedrijven klaar te stomen om de nieuwe generatie te ontvangen.

Want naast duidelijkheid te scheppen rond de verwachtingen die bedrijven hebben over de jongeren, is het ook aan de bedrijven om te begrijpen dat ze zich moeten openstellen voor de waarden en de visie van jongeren als ze hen willen aantrekken als nieuwe werkkrachten. Deze jonge talenten zijn op zoek naar een werkplek met voldoende variatie, uitdaging, betrokkenheid, doorgroeimogelijkheden, respect voor elkaar én onze planeet. Enkele voorbeelden van bedrijven die dit met veel enthousiasme doen, zijn diegene die deze avond te gast waren, zoals MRFG, Liebaert, VF Corporation & Joseffa.

“Voor de werkgever is Young Patterns een bijkomend kanaal om net dat ene talent te vinden dat morgen zijn onderneming sterker doet staan. Voor de jongere is Young Patterns het duwtje in de rug om een kans te wagen of om scherper te zien in een dwingende keuze tussen loopbaanalternatieven”, zegt Rob Senden, directeur competentiecentrum IVOC.

“Voor wie de zaken vanop een afstand volgt, is Young Patterns in eerste instantie een uitnodiging om onze human resources, onze belangrijkste asset, centraal te stellen in het toekomstproject voor de sector. De rollen en verantwoordelijkheden in het Young Patterns-project zijn de best denkbare. De bedrijven financieren het project via hun sectoraal competentiecentrum IVOC en een delegatie van jongeren (ambassadeurs) bepaalt hoe ze die middelen inzetten. Voor en door jongeren, dus”, concludeert Senden.

Een nieuwe editie van Fashion Flows staat gepland voor het voorjaar van 2020.
Ondertussen kunnen jongeren hun weg vinden naar Young Patterns
via de website, Facebook en Instagram.